lørdag 21. mars 2009

Programmeringsspråket C

Da har vi kommet til C i ABC i ord og bilder. En ikke helt så enkel bokstav i det norske alfabetet synes jeg. Etter en liten brainstorming med Mannen kom vi frem til at det måtte bli programmeringsspråket C siden vi begge programmerer en god del.

Jeg antar at ingen som leser bloggen min vet hva et programmeringsspråk er, langt mindre at det finnes et som heter C. Det kan også godt hende at du som leser dette ikke har noen som helst interesse av programmering. Jeg skal derfor holde det kort og så enkelt som mulig :)

Et programmeringsspråk er det vi bruker for å skrive dataprogrammer. Det finnes veldig mange forskjellige språk, hver til sitt bruk kan man si. C er det språket vi bruker når vi vil skrive raske programmer som skal kjøre "langt nede" i datamaskinen. Operativsystem, som Windows XP, er et eksempel på programmer skrevet i C. Kode skrevet i C ser ikke nødvendig vis særlig pent ut, men det får jobben gjort raskt og effektivt.

For å vise hvordan C-kode ser ut har jeg tatt bilde av kode til et operativsystemet jeg lagde i studietiden.

Til slutt vil jeg bare få lov til å si: TUSEN TAKK for alle kommentarene på A og B inleggene mine. Det er så koselig å lese så mange hyggelige meldinger. Jeg har også fått besøkt mange nye og spennende blogger og synes det er spennende å se hvordan alle løser ukens bokstav forskjellig.

Her kan du se hvilke andre bloggere som har tatt utfordringen. Vil du være med finner du regler her. Takk til Petunia som har dratt det i hele i gang.

14 kommentarer:

Hobbygåsa sa...

Så flott C tolkning! Må nok innrømme at programmering er noe jeg skjønner nix av, men siden min kjære jobber i den samme verdenen så får jeg hjelp når jeg trenger det. Han er nå grei å ha da hehe. Ha en fin helg!

Petunia sa...

Dette er noe jeg ikke har noen som helst peiling på - ja det er helt gresk for meg og egentlig blir jeg litt forvirret:P
Jeg har mer enn nok med å stave meg gjennom de enkleste html koder og å få vite at det i tillegg er flere språk innen dataprogrammering, gjør meg nesten vettskremt - men litt nysgjerrige også. Jeg må si jeg har stor respekt for folk som begripser seg på dette. Jeg var nesten 40 før jeg turte å trykke på "on" knappen på PCen. Det var veldig skummelt og jeg var redd jeg omtrent skulle sprenge av en atombombe eller noe slikt , hvis jeg gjorde noe feil.
Men i dag, når jeg sitter her med egen blogg og er litt datanerd på mitt nivå, så er jeg glad jeg våget det.
Takk for et interesant innlegg om C! Man lærer noe så lenge man lever!!!

Gärdsmygen sa...

I torsdags såg jag för första gången en bok som hette C #. Den handlade om programmering och det var en tjock en. Men jag kan ingenting om det alls. Gläder mej däremot åt att kunna bruka datorn och att det finns de som kan C-språket så att detta är möjligt! Bra C-val! Ha det!

Annepålandet sa...

Klart man vet hva programmeringsspråk er - var glad student før PC-ens inntog i våre liv, og måtte jo lære å programmere datamaskiner. Husker absolutt ingenting av det, hverken hva språket eller datamaskinen kaltes. For rett etterpå kom jo PC-ene - og vi fikk alt lagt rett oppi hendene. Nå er det Datafolket som ta seg av alt slikt - og gjør livet så mye enklere for alle oss andre. Og du er vel en av dem forstår jeg - så fint at dere finnes! Spennende innlegg!!

Viola sa...

Det car nytt for meg :) Det høres veldig spennende ut det der.. Skulle ønske jeg kunne slike ting.. Jeg er interessert i IT-ting.. Men det går i perioder.. Flott innlegg! Ha en fin helg! :)

Marie sa...

Måste väl säga att mina kunskaper om programmering är dåliga, eller helt enkelt obefintliga. Men jag kommer att ihåg att när jag gick på gymnasiet 1988, så var det en del prat om av vi skulle laga egna program för någon typ av adress lister...minns inte mycket..och så upptäckte man väl att göra egna program etc inte var något som var och en skulle syssla med. Men jag är glad att det är några som gör och kan det.

asmundg sa...

Oi, C er det lenge siden jeg har programmert i. Nå om dagen går det stort sett i andre språk som er litt mer medgjørlige.

Det sagt, så er jo fremdeles C tingen om man vil ha noe som er raskt og ikke gjør noe du ikke har bedt det om. C++ er for øvrig destillert ondskap, så ikke fall for fristelesen til å tro at plussene antyder at det er bedre.

fotoboksen sa...

Du verden!!
Jeg har verken sett eller hørt om programmeringsspråket C. Det er nok langt for avansert for meg. Tror jeg holder meg til å bruke programmene som allerede er laget jeg.
Dermed er jeg veldig glad for at noen kan.. slik at verden blir lettere for oss "idioter". :)

Pupziz sa...

Det va jo litt av en C;) Lært vartfall noe nytt;)
Jeg klarte mange fordi jeg ikke tenker på annet enn denne ABC-greia når jeg ser ting som kan være den og den bokstaven:-P Blir jo helt opphengt i det jo:P
Ha en strålende fortsatt fin helg!

Evami sa...

Den tolkninga di var helt gresk for en med null peiling på sånt! Men kjekt med litt ny lærdom:)OG det heter jo: Man lærer så lenge man lever og det er bra:)

The single girl! sa...

Ja, dette var virkelig noe nytt som jeg ikke helt fortstod noe av, men interessant å høre litt mer om det!! Og kjekt med nye folk!! Ha en strålende helg videre!!

AnnetteK sa...

Der lærte jeg litt i dag også :)
Flott løsning på C'en.
Ha en flott søndag

AnneB sa...

Du undervurderer dine lesere :-)
C har jeg ikke brukt, men Pascal og Fortran og (hm...) Basic. Gammel rusten kunnskap det der, men kjekt å ha når man skal krangle med regneark-formler!

Artig alfabet prosjekt forresten. Husk på nupereller når du kommer til N ;-)

*Birgitta* sa...

Det var en annorlunda och spännande tolkning av temat :)