fredag 6. mars 2009

A for Amigurumi

Jeg tar min første blogg-utfordring! Petunia Har startet ABC i ord og bilder - en ukentlig utfordring som går ut på å ta bilder og skrive noe du forbinder med ukens bokstav. Dette er noe for meg! Ukens bokstav er A, og min A står for Amigurumi.
Bunny and Pink elephant
Fra Wikipedia på norsk:
Amigurumi (Heklet kosedyr) er den japanske kunsten der man hekler eller strikker små kosedyr og ikke-menneskelige figurer. Amigurumier er typisk søte dyr (sånn som katter, hunder, kaniner etc.), men det kan også inkludere små bruksgjenstander eller etterligninger av matretter (sånn som en kopp eller en muffins).
Mine små dyr ble heklet i 2007. Oppskrift fant jeg i Vouges Knit1 sitt høst nummer fra 2006. De er heklet i baby ull med heklenål 2.5 og er ca 8 cm høye. Det var litt smått å hekle med så liten heklenål, men de ble kjempe søte!

Lille Kanin liker å vise seg frem mens Rosa Elefant er litt mer engstelig
Crochet bunnyCrochet elephant

Her kan du se hvem som har tatt utfordringen. Vil du være med finner du regler her. Takk til Petunia som har dratt det i hele i gang. Bloggen hennes finner du her.

27 kommentarer:

AnnetteK sa...

Så søte de er.
Prøvde meg på sånne en gang jeg også, men ble for mye pirk etter min smak.

Petunia sa...

For en artig vri på bokstaven A. Kreativt funnet på og kreativ laget. Skikkelige søte var de små heklete dyrene dine! Aldeles herlige!
Takk for dette flotte bidraget og takk for at ble med:)

GAWO sa...

For meg var dette et helt ukjent ord. Morsomt :-) Og søte små dyr som de minste sikkert elsker.

VALKYRIEN sa...

Jøje meg - for et morsomt ord! Og morsomme kosedyr! Jeg hekler selv, men har aldri hørt om det der!

RuneE sa...

Der lærte jeg både et nytt ord og om et nytt (for meg) fenomen. Takk skal du ha.

Pupziz sa...

Så søte=D
Jeg har sånne små "dyr" fra Kina, tror du det heter det samme da??=)
Takk for fin kommentar:-D

sologbolig sa...

Disse dyrene var jo kjempesøte. Aldri hørt dette ordet, der lærte eg noe nytt. Bra !

Line sa...

Knallbra tolkning, og føyer meg inn i rekka over dei som har lært noko nytt her:0)
Kjempefine kosedyr!!

Berit T sa...

Jøss så flotte disse var, men har aldri hørt ordet før. Lærerikt dette.

Sommertid sa...

Her har du hatt god tålmodighet og fingerferdighet. Hekler selv, men det her tror jeg ikke er noe for meg...for smått og kranglete :)
Fint innslag til bokstaven A.
God helg !

Lise H sa...

Søte hekladyr :)! Kan tenke meg til at det er et skikkelig pirkarbeid!

Hobbygåsa sa...

Så søte de er! Og for et pirkearbeid. Jeg har prøvd meg en gang men ble aldri ferdig hehe.

naturglede sa...

Nydelige små da! Ante ikke at det het det jeg. Ha en fin lørdag:9

Lene sa...

Så det er det det betyr, ja... Og så så skjønne disse var, da :) Flott start på alfabetet :)

Ha en knall dag :)

viola sa...

Så søtt! Sikkert mange barn som hadde blitt glade om de hadde fått dine heklede dyr! :)

Heklenål str 2,5 blir nok litt for smått for meg, da jeg helst vil hekle med tykkere nåler. Ellers ville jeg ha gått inn og fåt oppskriften!

Morsomt innlegg! :)

heidi sa...

Her lærer man stadig noe nytt visst... dette var et helt nytt uttrykk for meg i alle fall... artig!

Ha en god helg!

fotoboksen sa...

Så lærte jeg noe nytt i dag også, og takk for det :).
Amigurumi er for resten et morsomt ord i seg selv, og at det innebærer så søte små figurer som det du har laget gjør det bare enda triveligere.

The single girl! sa...

Amigurmi... Det var noe nytt for meg iallfall! Men flotte var de nå! Syns du er flink jeg!
Ha en flott helg!

garnlykke sa...

Har nylig "fått øynene opp" for slike hekla små dyr. Har veldig lyst til å prøve å lage slike. Dine var søte! Vet du om høst/vinter 2008 er foreløpig siste nr av magasinet, og om Narvesen fører dette? Blir happy om jeg får svar:)
Hilsen gry

Siw Aina sa...

Slike hadde jeg mange av da jeg var liten, men viste virkelig ikke at de hadde et eget navn. Så da lærte jeg faktisk noe også, gøy :)

Ida sa...

Veldig skjønne og sjarmerende! :)

Ruth sa...

Gøyale! Jeg har nettopp funnet ut at Amigurumi er perfekt håndarbeid for våkenetter.

Det er verre å få til å uttale det.

garnlykke sa...

Hei igjen. Takk for hyggelig svar. Ja, artig med bloggere fra samme by:) Fint at du fant en idè hos meg, smokkelenkene er ypperlige smågaver. Jeg hadde sjekket linken din, men fant ikke helt ut av det i forhold til å bestille akkurat det nr av bladet, men jeg skal sjekke på den nevnte Narvesenkiosken. Ha en fin ettermiddag/kveld:)

viola sa...

Hei! Takker så mye for din kommentar på A! :)
Ajvar fås kjøpt i "innvandrerbutikker", jeg kjøpte den på tyrkisk butikk. Tror ikke de har den på "norske" butikker. Ha en fin søndag! :)

ArneA sa...

Amigurumi
Post nummer to med riktig interessant innhold. Helt nytt ord for meg, og spennende resultat i innsats og bilde. Gratulerer

Annepålandet sa...

Så søte! Minte meg på at jeg har noen oppskrifter på A-dyr liggende, og jeg elsker pirk, så takk for ny inspirasjon!

amylin sa...

Så morsomt! Visste ikke at amigurumi var et ord før jeg leste innlegget ditt.