fredag 13. mars 2009

B for Bålkos

Bålkos
Runde nr to i ABC i ord og bilder er selvfølgelig bokstaven B. Min B står for Bålkos. Bildet er fra en tur på Kvaløya i Troms i mai 2008. Først gjorde vi et strandhugg og fant masse skjell og kråkeboller og fotomotiver (Du kan se noen av bildene på flickr kontoen min). Etterpå tente vi bål, grilla kjøtt og bakte poteter, og til avslutning: Kaffelars og grillede bananer med sjokolade. mmm :)

Som den finnmarkingen jeg er, har jeg tilbragt mange timer ved bålet, og det er et av mine favorittsteder. Fra jeg var liten kan jeg huske påsker i Pasvik hvor vi satt hele dagen ved bålet, på reinskinn og godt pakket inn i scooter-dresser. Og der ble jeg kjent med roa. "Kjenner du roa komme?" spurte mamma, og jeg bare nikket og var langt borte inni meg selv et sted hvor alt er rolig, mens øynene ikke forlot bålet.

Ønsker alle som leser dette en riktig god og avslappende helg!

Her kan du se hvilke andre bloggere som har tatt utfordringen. Vil du være med finner du regler her. Takk til Petunia som har dratt det i hele i gang.

23 kommentarer:

Mariann S sa...

Kos rundt bålet er herlig :-)
En fin B :-)

GAWO sa...

Dette leser jeg med glede. Kjenner megt selv igjen i dette.
Bål=kos. Så enkelt er det.
Klem til deg.

Mandy Lou sa...

Bålbrenning er jo den ultimate idyll. Lenge siden det har blitt noe bålkos på meg nå....

AnnetteK sa...

Nå fikk jeg lyst å brenne bål! Kanskje jeg må få med familien ut i skogen i løpet av helga.

God helg!

Gamleheksa sa...

Åhhh! Bålkos er stas. Dette var et flott valg til dagens bokstav.

Charlotte sa...

For en nydelig tanke. Kjenner du roa komme. :-)

Sommertid sa...

Bålkos er tingen...bare man ikke får røyk i øyan..ja ja ..da finner man seg en ny plass rundt bålet.
Stilig kaffekjele...godt brukt..det er slik det skal være.
God helg !

Petunia sa...

Ja, bål er kos og det viser denne runden i ABC. Tror det er tredje bålet jeg er innom i kveld. Mange har gode minner med bål.

fotoboksen sa...

Det er to steder jeg finner den store roen.. ved bålet og ved vannet. Ingen ting er vel mer avslappende enn å kunne la øynene hvile på vann eller flammer.

Kjenner god-stemningen og lukten av kaffe bare ved å se på bildet ditt! Herlig :)

Pupziz sa...

Den B'en likte jeg godt altså!=) Ingenting er som bålkos!
Fortsatt fin helg til deg!

Line sa...

Koselig valg for B:0)
Har nokre timar rundt bålet vi og, og det er så koos....

anne-linn sa...

Du var heldigere med ditt bål enn jeg var med mitt. Det er noe annet med et bål som brenner enn et som ikke vil ta fyr...

ASSA sa...

Herlig motiv!

Ha ei riktig god helg!

viola sa...

Åhhhh... så herlig! Bål og svartkjelen! :) Ser at det er Vår der ja (i fjor). Kan lukte bålvarmen. Jeg likte vedlig godt det du skrev om bålet og "finne roen" :)Det er de rette ordene for en slik hyggelig stund ved bålet! :)
Flotters bidrag!

Berit T sa...

Herlig, og så kjenne på roen da.
Mat som er laget på bål er jo så godt!
Ha en fin helg.

Ida sa...

KOSELIG B! :)))

Ønsker deg en finfin lørdag!

Rune sa...

Et bål er alltid hyggelig på tur :) God helg.

Annepålandet sa...

Det var et fint innlegg! Mange mennesker i dag kunn ha godt av å kjenne den roa du beskriver så fint!

Beate sa...

Jeg skulle vært mye flinkere til å komme meg ut på tur med bålkos. De få gangene vi gjør det, er det jo helt topp.

Vanja sa...

Så flott bilde...nå fikk jeg lyst på både bålkaffe, pølse og hvitløksbrød stekt på bålet:-))
Ha ei flott helg
Klem fra Vanja

Juni sa...

Ja roa kommer når en har vilje til å sitte å vente lenge nok rundt et bål. Og de som har opplevd det som du har, de har fått noe som er verdifullt, som kan hjelpe i mer urolige tider. Da kan en bare lukke øya og dra fram følelsen en hadde den gang.

Flott bilde og flott valg for bokstaven B:)

Liv sa...

Bål og svartkjel, mmm, jeg syns jeg kjenner den gode kaffe-bål-lukta helt hit;)))

amylin sa...

Bålkos er koselig!